Blogger Layouts

Thursday 4 August 2011

: : Menjadi Tunang Orang tanpa Sedar : :

kite taw ramai yg xsedar tntang bnd ni kan??? actually kite pon bru taw..kebetulan tgk rncangan tnye ustaz..kite kongsi ilmu ni same2 k.....

Jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?

 contohnyer cmni la...'sudikah awk menjadi istri sy ( venue: dlm kereta ) gf die pon jwb 'sy sudi' ( senyum malu2 hehehe) ermmm tp mne ad org tnye ayat skema cmtu kan...ayat zman skrg..'i sk kwn ngn u..xd u i  rse lost jer..xleh hidup tnpa u...nnti kite kawen nak???' gf die pon jwb 'i pon xleh hidup tnpa u..ok nnti kite kawen'..(sengih meleret+mate terkelip2)  so apekah hukum nyer???  



Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut. walaupon dlm tepon same jer hukumnyer...


cmne klo ade lelaki lain masuk meminang???

Jadi, haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika die sudah taw hal itu. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.




conclusion nyer...............


"Jangan samakan tunang dari segi adat dengan tunang dari segi syarak. Ramai di antara kita tahu tentang tunang dari segi adat; ada hantaran dan ada cincin. Sedangkan itu bukan syarat sah tunang. Cincin dalam pertunangan ibarat memakai jubah ketika solat. Ia bukanlah suatu kemestian untuk pakai jubah ketika solat, tetapi ia sudah jadi kebiasaaan. Itu sahaja. Tak ada jubah, tak bermakna tak sah solat."

No comments:

Post a Comment